Terminologie:
Wat is een virtual tour?
Een virtual tour is een digitale weergave van een ruimte, waarbinnen de (virtuele) bezoeker via het beeldscherm (van een computer, laptop, tablet, smartphone of VR bril) interactief kan rondkijken, navigeren en een aantal vooraf gedefinieerde acties kan ondernemen, bijvoorbeeld het openen van een venster met tekst, beeld en/of video. Uitgangspunt daarbij is dat de ruimte horizontaal 360 graden in het rond en verticaal 180 graden van onder (nadir) tot boven (zenith) is weergegeven, zodat de bezoeker een gevoel van ‘immersie’ (onderdompeling) in een andere wereld ervaart. Deze immersie is vooral realistisch als de 360x180 graden weergave bestaat uit een foto, video of combinatie van media.
Een virtual tour bevat doorgaans meerdere locaties (nodes), zodat de bezoeker van de ene naar de andere plaats kan ‘bewegen’. Is er slechts sprake van slechts één locatie, dan spreken we meestal niet van een virtual tour, maar van een enkelvoudig pano of panorama. Zie ook:
‘Wat is een panorama?’.
Wat is een panorama?
Een panorama duidt op een beeld waarbij de kijker van links naar rechts of helemaal (360 graden) in het rond kan kijken. Cirkelvormige panorama’s waren er al in de 18e eeuwse schilderkunst. De Ierse schilder Robert Barker vroeg er zelfs een patent op aan. In Nederland is het fenomeen vooral bekend dankzij de Haagse schilder Mesdag die eind 19e eeuw een groots panorama van Scheveningen schilderde, dat tot op vandaag een populaire toeristische attractie is. Op de website van
Panorama Mesdag stond tot 2019 een prachtig uitgebreid artikel over de geschiedenis van de panoramaschilderkunst en de daarbij gebruikte techniek. Dankzij de internet-tijdmachine Wayback Machine is dit
artikel hier nog te lezen. Tegenwoordig bestaan panorama’s meestal uit foto’s, video’s en/of computer gegenereerde graphics (cgi). Zie ook:
‘Wat is een virtual tour?’
Wat is een 360 graden foto?
Een 360 graden foto is een foto waarbij de kijker 360 graden in het rond kan kijken. Meestal bedoelen we daarmee een foto waarin hij/zij bovendien ook naar boven of naar beneden kan kijken; het blikveld is dan 360x180 graden. Zo lijkt het alsof de kijker in het middelpunt van een locatie ‘zweeft’ (immersie). Een ander woord voor zo’n 360 graden foto is panorama. Zie ook:
‘Wat is een panorama?’,
‘Wat is 360 graden video?’ en
‘Wat is een virtual tour?’
Wat is 360 graden video?
360 Graden video is een video waarin de kijker 360 graden in het rond kan kijken. Om dit mogelijk te maken, wordt ultra HD resolutie (4K) video gebruikt. Bij 360 graden foto’s zijn resoluties met een veelvoud hiervan gebruikelijk, maar bij video wordt deze vooral begrensd door de bandbreedte. Er worden dus hoge eisen gesteld aan de hardware. Een tussenvorm is het mixen van video en fotografie in een zogeheten Livepano. Zie ook:
‘Wat is een Livepano?’ en
‘Wat is een 360 graden foto?’
Wat is een Livepano?
Een Livepano is een 360 graden foto waarin een video-opname, inclusief geluid, naadloos wordt geprojecteerd. Hierdoor is het mogelijk de hoge beeldkwaliteit van fotografie te combineren met een bewegend deel van het beeld, bijvoorbeeld van een persoon die de scene binnenwandelt en de bezoeker welkom heet, of uitleg of instructies geeft. Het voordeel is dat de virtual tour ook op langzame apparatuur of bij beperkte bandbreedte is te bekijken, omdat de basis bestaat uit een 360 graden foto en voor de video full HD resolutie (in plaats van ultra HD) volstaat. Zie ook:
‘Wat is een 360 graden foto?’ en
‘Wat is 360 graden video?’
Wat is een Gigapixel panorama?
Een Gigapixel panorama is een panorama met een extreem hoge resolutie; het beeld kan zijn opgebouwd uit miljarden beeldpunten. Anders dan een doorsnee panorama (360 graden foto), wordt een Gigapixel panorama niet geschoten met een extreme groothoeklens, die een breed gebied ineens vastlegt, maar met een lens met lange brandpuntafstand (telelens) van hoge kwaliteit. Op die manier kunnen veel details worden vastgelegd.
Door het gebruik van een telelens is de beeldhoek van iedere afzonderlijke opname gering en zijn er tientallen tot honderden foto’s nodig om een compleet panorama op te bouwen, elke foto slechts enkele graden horizontaal of verticaal verschoven ten opzichte van de andere. Ter vergelijking: met DX-formaat spiegelreflex camera en een 8mm fisheye lens is een compleet panorama te maken in 4 foto’s. Bij gebruik van dezelfde camera met een 200mm telelens zijn 2700 licht overlappende foto’s nodig (bij liggende camerastand 60 horizontale rijen in stappen van 6 graden en 45 verticale kolommen van 4 graden; bij staande camerastand 90 rijen in stappen van 4 graden en 30 kolommen van 6 graden). Het resultaat (bij een 24MP beeldsensor) is een panorama van ruim 50 Gigapixels.
Dankzij het gebruik van speciale software hoeft niet dit gehele, zeer grote bestand ineens te worden ingeladen om de afbeelding te bekijken, wat zou leiden tot een lage responssnelheid en een hoog dataverbruik. Meestal bestrijkt een Gigapixel panorama een beeldhoek van minder dan 360x180 graden, aangezien niet alles interessant is. Zie ook:
Wat is een panorama?
Wat is Virtual Reality (VR)?
Virtual Reality is een verzamelnaam voor technieken waarbij de gebruiker wordt ondergedompeld (immersie) in een scene. Het kan daarbij gaan om een geheel digitaal gecreëerde wereld, zoals in games, maar ook om foto’s en video’s. Kenmerkend aan VR is dat deze doorgaans wordt bekeken via een VR-bril of headset, waarin voor ieder oog een afzonderlijk beeld wordt geprojecteerd. Door middel van hoofdbewegingen kan de gebruiker in dit beeld rondkijken. De headset schermt de gebruiker bovendien af van de ‘echte’ wereld. Geluid uit een bepaalde richting (‘directional sound’) wordt via een koptelefoon toegevoegd en kan de illusie van immersie aanzienlijk versterken. Zie ook:
‘Wat is Augmented Reality?’ en
‘Wat is Mixed Reality?’
Wat is Augmented Reality (AR)?
Augmented Reality is een verzamelnaam voor technieken waarbij informatie over (een beeld van) de werkelijkheid heen wordt geprojecteerd. In een typische AR-toepassing wordt de werkelijkheid opgenomen door een camera en op een beeldscherm of in een VR-bril getoond. Op dit beeldscherm wordt extra informatie getoond die door een computer is gegenereerd. Brillen als de Google Glass en de Hololens van Microsoft werken anders; de gebruiker kijkt hierbij rechtstreeks door een glazen bril heen, waarbij computerdata door middel van spiegels en/of lasers rechtstreeks op het glas of zelfs op het netvlies kan worden geprojecteerd.
Voor het bepalen welke data moet worden getoond, zijn twee populaire technieken: patroonherkenning en plaatsbepaling. Bij beeldherkennig registreert de camera een vooraf ingeprogrammeerd optisch patroon (vergelijkbaar met een QR-code, maar flexibeler). Op de plaats waar het patroon zich bevindt, wordt een computergegeneerd beeld getoond. Bij plaatsbepaling worden de locatie en kijkrichting van de gebruiker gemeten, bijvoorbeeld via gps. Afhankelijk van waar de gebruiker zich bevindt en naar welke kant hij kijkt, wordt extra informatie in het beeldscherm getoond. Een voorbeeld hiervan is het populaire spelletje Pokémon Go.De techniek wordt in het bedrijfsleven echter ook gebruikt voor serieuze toepassingen, zoals training en stap-voor-stap instructies voor monteurs van complexe machines en vrachtwagens.
Wat is Mixed Reality?
Mixed reality is een verzamelnaam voor technieken waarbij de omgeving real time wordt geregistreerd, gerenderd en in een headset wordt geprojecteerd. De Mixed Reality headset bevat hiertoe meerdere sensoren en camera’s om de omgeving vast te leggen. Daarmee wordt een veel hoger niveau aan beeldherkenning bereikt dan in VR of AR mogelijk is. Aan de digitale weergave van de werkelijkheid kunnen nieuwe digitale elementen worden toegevoegd, die zeer realistisch zijn en interacteren met de omgeving, waardoor het uiteindelijk haast onmogelijk zal zijn om echt van kunstmatig te onderscheiden. Hiermee worden de problemen van VR en AR ondervangen, namelijk dat de omgeving niet of nauwelijks een rol speelt.
Mixed reality staat nog in de kinderschoenen, maar belooft groot te worden. Dat blijkt alleen al uit de gigantische investeringen die techbedrijven als Google, Qualcomm en Alibaba doen in de techniek. Zij hebben gezamenlijk al meer dan 1 miljard dollar geïnvesteerd in de Amerikaanse startup
Magic Leap, nog voor het bedrijf een prototype kan tonen.
Wat is een hotspot?
Een hotspot is een actief punt in een virtual tour, waarop de bezoeker kan klikken om een bepaalde actie te laten plaatsvinden. De hotspot kan bestaan uit een polygoon (een willekeurig gevormd vlak, bijvoorbeeld een deuropening), een foto of een al dan niet geanimeerd icoon, zoals een richtingspijl of een menuknop. In een VR-bril wordt de hotspot meestal geactiveerd door er enige tijd naar te kijken. Acties die aan een hotspot kunnen worden gekoppeld, zijn bijvoorbeeld: ga naar een andere locatie, open een popup-venster met extra informatie, of speel een video of geluid af.
Wat is een nadir cap?
Een nadir cap is een doorgaans ronde afbeelding op de bodem (nadir) van een 360x180 graden panorama. Deze bevat vaak een logo, een website-link en een copyright mededeling. Ook kan hier een reclameboodschap worden geplaatst. De nadir cap wordt doorgaans gebruikt om retouche-werkzaamheden van de nadir te voorkomen. Bij het maken van opnamen is hier namelijk normaalgesproken het statief zichtbaar waarop de camera staat.
Mogelijkheden:
Hoe maak ik een virtual tour?
De eerste stap in het maken van een virtual tour is het in 360 graden vastleggen van een of meerdere locaties. Deze locaties, ook wel ‘nodes’, worden softwarematig aan elkaar gekoppeld, zodat de (virtuele) bezoeker op zijn beeldscherm van de ene locatie naar de andere locaties kan ‘springen’, door op een punt (een zogeheten
hotspot) te clicken of ernaar te staren. Dit basisprincipe geldt voor iedere tour, of die nu professioneel is geproduceerd of gemaakt is met de camera-app in moderne (Android) smartphones. Extra mogelijkheden, zoals het bekijken van tekst, video, illustraties, animaties en het beluisteren van geluid, maken de tour tot een complete interactieve beleving.
Hoe maak ik een 360 graden video?
Net zoals er grote verschillen zijn tussen eenvoudige consumentencamera’s en professionele opname-apparatuur, zijn er ook grote verschillen in 360 graden camera’s. Het spreekt vanzelf dat een goedkoop speeltje met een kleine beeldsensor en een plastic lens minder presteert dan een professioneel apparaat.
Professionele apparatuur voor het maken van 360 graden video bestaat doorgaans uit meerdere full HD videocamera’s (van 4 tot een stuk of 20). Dat komt de beeldkwaliteit ten goede, maar het betekent wel dat de postproductie-fase (na het opnemen van de beelden) ingewikkeld en tijdrovend is. Er moeten immers meerdere grote videobestanden met elkaar worden gesynchroniseerd en gecombineerd.
Tegenwoordig zijn er inmiddels tientallen consumentencamera’s op de markt die beelden in 360 graden opnemen en al in de camera aan elkaar plakken. Bekende zijn de
Ricoh Theta, de
Samsung Gear 360 en de
Nikon Keymission 360. Al deze apparaten combineren in het toestel de beelden van twee camera’s met elkaar. Geen van allen doen ze dat perfect. Voor een goed resultaat is nabewerking op de computer nog steeds noodzakelijk.
Hoe zet ik mijn bedrijf op Streetview?
Consumenten kunnen tegenwoordig 360 graden foto’s, gemaakt met een smartphone, eenvoudig op Google Maps plaatsen door middel van de Google Streetview app. Dit is niet bepaald een garantie voor kwaliteit. Het betekent ook niet dat de gepubliceerde foto’s aan elkaar of aan de bekende straatopnamen van Streetview worden gekoppeld, dus dat een gebruiker van de ene plek naar de andere kan ‘wandelen’. Om een resultaat te bereiken dat wat bruikbaarheid en kwaliteit betreft voldoet aan de verwachtingen, is het beter om een gecertificeerd Google Vertrouwd Fotograaf in te schakelen die meerdere jaren ervaring heeft in de productie van professionele virtual tours. Zie ook:
'Scoor hoger met Street View Trusted'.
Hoe maak ik een VR app?
De meeste virtual tours die tegenwoordig worden gemaakt, zijn web-based. Dit betekent dat er een internetverbinding nodig is, of op zijn minst een lokale server, om de tour te kunnen bekijken. Om praktische redenen, zoals gebruiksvriendelijkheid of offline distributie, kan het handiger zijn om de tour te programmeren in een app. Dat kan op verschillende manieren: door de tour om te zetten naar een hybride app (webbased data gekoppeld aan platformafhankelijke code), of door hem vanaf de basis te programmeren in een game engine die VR ondersteunt, zoals
Unity. Dit maakt het mogelijk om de tour eenmalig te programmeren en vervolgens voor meerdere platforms te compileren.
Hoe geef ik een virtual tour weer op mijn website?
Een virtual tour is meestal web-based en dus eenvoudig te integreren met websites. Dit kan met de
HTML iFrame tag. Deze tag creëert een venster in de site waarbinnen de tour wordt afgespeeld. Voor diverse cms’en zijn er plugins of uitbreidingen om het afspelen van virtual tours mogelijk te maken. Specifiek voor WordPress is de gratis plugin
Panopress ontwikkeld, die het wel heel gemakkelijk maakt om panorama’s en tours op je website te tonen. Zie ook:
'Streetview op jouw website'.
Hoe bekijk ik een virtual tour in een VR-bril?
De meeste virtual tours kun je weergeven in een eenvoudige VR-bril, zoals de
Google Cardboard of vergelijkbare headsets, door op je smartphone op het cardboard icoontje in het scherm of in het menu onderaan te klikken. Hierdoor wordt de fullscreen weergave opgesplitst in een beeld voor het linker en een voor het rechter oog. Voor weergave in meer specialistische headsets, zoals de
Samsung Gear VR",
Oculus Rift of
HTC Vive, dient de tour speciaal te zijn aangepast.
Hoe kan ik een virtual tour automatisch laten draaien?
De tours van virtualtours.nl hebben doorgaans een ‘autotour’ optie. Als deze actief is, maakt de tour per panorama een volledige draaiing, waarna het volgende beeld wordt geladen. Na het laatste beeld begint de tour van voren af aan. Deze optie is bruikbaar als de virtual tour ‘onbewaakt’ moet draaien, bijvoorbeeld op een tentoonstelling of beurs. Zie ook:
‘Hoe kan ik virtual tours presenteren op een beurs?’.
Hoe kan ik video weergeven in een virtual tour?
Video integreren in een virtual tour kan op verschillende manieren. In de eerste plaats kan een 360 graden video de plaats innemen van een 360 graden foto. Zie ook:
‘Wat is 360 graden video?’.
Een tweede mogelijkheid is om een video van een (bewegend) detail of een persoon naadloos in te voegen in een fotografisch panorama, zodat een deel van dit panorama uit bewegend beeld bestaat. Zie ook:
‘Wat is een Livepano?’.
Ten derde is het mogelijk video af te spelen in een ‘plat’ vlak, zoals een TV of monitor die reeds in het beeld voorkomt.
Een laatste mogelijkheid is een video te openen in een popup venster, dat wordt geopend zodra de gebruiker op een hotspot klikt. De video in kwestie kan bestaan uit een bestand op de server waarop ook de overige bestanden van de virtual tour staan, of uit een Vimeo- of Youtube-bestand.
Hoe kan ik virtual tours presenteren op een beurs?
Op beurzen en evenementen kan een virtual tour een de aandachttrekker zijn, vanwege de entertainmentwaarde van de interactieve beleving. Zeker als deze wordt gepresenteerd via een permanente vertoning in een VR-bril. De bezoeker kan bijvoorbeeld plaats nemen op een draaistoel en de VR-bril met assistentie opzetten.
Nadelen zijn de noodzaak om permanent toezicht te houden en het altijd beperkte aantal zitplaatsen. Een oplossing daarvoor is de virtual tour voor meerdere bezoekers tegelijk te vertonen door deze weer te geven op een groot beeldscherm. Zie ook:
‘Hoe kan ik een virtual tour automatisch laten draaien?’. Een stap verder gaat het plaatsen van meerdere tv’s om de bezoekers heen.
Hoe combineer ik een virtual tour met een e-shop/reserveringssysteem/etc.?
Alle programma’s die via internet zijn te benaderen, zoals een e-shop, of het online reserveringssysteem van een hotel, zijn ook op te roepen vanuit een virtual tour. Het bewuste programma kan dan worden geopend in een popup of in een geheel nieuw venster. Om de functie voor een bezoeker vindbaar te maken, is het wel zaak een logische plek hiervoor te zoeken. Zo kan een shop in beeld komen zodra de bezoeker in de buurt van een kassa komt en een reserveringssysteem verschijnen bij de hotelreceptie. Voor een kernfunctie zoals deze, is het bovendien mogelijk om een aparte knop ‘Shop’ of ‘Reserveren’ op een vaste plaats in beeld te brengen zodat deze altijd bereikbaar is. Zie ook:
‘Hoe combineer ik een virtual tour met een menukaart/prijslijst?’.
Zaken als een menukaart, prijslijst of informatietabel zijn binnen een virtual tour eenvoudig in beeld te brengen in een popup, gekoppeld aan een
hotspot waarop de bezoeker klikt. Het actualiseren van dit menu of deze prijslijst is relatief eenvoudig door het vervangen van een enkel bestand op de server waar de virtual tour staat. Ook is het mogelijk andere online systemen zichtbaar te maken vanuit de virtual tour. Zie ook:
‘Hoe combineer ik een virtual tour met een e-shop/reserveringssysteem/etc.?’.
Hardware:
Welke hardware heb ik nodig om een virtual tour te bekijken?
Een virtual tour is in principe te bekijken op ieder modern apparaat met een kleurenbeeldscherm: een smartphone/iPhone of tablet/iPad, een laptop, PC of Mac en een VR-bril. Op een smartphone of tablet wordt de tour bediend door te ‘swipen’ of objecten aan te tikken, op een laptop of vaste computer wordt een muis, touchpad of joystick gebruikt. Bij gebruik van een VR-bril is er een keur aan bedieningsmogelijkheden: langere tijd naar een
hotspot in de tour kijken, een knopje op de VR-bril aanraken of gebruik maken van een draadloze controller.
Wat is Google Cardboard?
Google Cardboard is de naam van een zelfbouwpakket van een VR-bril, waarin je een smartphone plaatst om VR-apps of virtual tours te bekijken. Het maakt virtual reality laagdrempeliger dan ooit. De bril bestaat uit een uitgestanst stuk karton, wat elastiekjes of klittenband en twee plastic lenzen. In de ‘luxe’ uitvoering zit er nog een metalen ringetje en een magneetje bij, die als bedieningsknop kunnen werken. Ook zijn er vele kunststof varianten van de Google Cardboard. De VR-bril is goedkoop en kan worden bedrukt met bedrijfslogo’s, reclameboodschappen, e.d. Daardoor is het een eigentijds relatiegeschenk, zeker als het wordt verspreid in combinatie met een eigen app, die je kunt laten maken bij virtualtours.nl. Zie ook:
‘Beleef VR in je eigen app’.
Wat is Google Daydream?
Google Daydream is een mobiel VR-platform ontwikkeld door Google. De bedoeling hiervan is om de beleving van VR op Android smartphones hoogwaardiger te maken dan met Google Cardboard. Zo is de VR-bril van Daydream gemaakt van comfortabel zittend vilt en is er ook een aparte afstandsbediening. Tot nu toe (medio 2017) is maar een handvol smartphones compatibel met Daydream, maar dat zal snel veranderen, aangezien Daydream-ondersteuning standaard is ingebouwd in het besturingssysteem Android 7.0 Nougat. Zie ook:
‘Wat is Google Cardboard’ en
‘Wat is Samsung Gear VR?’.
Wat is Samsung Gear VR?
Net als Google Daydream en Cardboard, is de Samsung Gear VR een VR-bril waarin de gebruiker zijn smartphone moet plaatsen om VR te beleven. De optiek van de Gear VR, die is ontwikkeld door Oculus, is kwalitatief beter en biedt een breder gezichtsveld dan andere VR-brillen. Bovendien registreert de Gear VR hoofdbewegingen van de gebruiker met eigen sensoren, die nauwkeuriger zijn dan de bewegingssensoren in de gemiddelde smartphone. Bewegingen zijn daardoor vloeiend, waardoor de gebruiker minder snel duizelig wordt. Nieuwe versies van de Gear VR zijn voorzien van een afstandsbediening. Een minpunt is dat er speciale software voor deze VR-bril nodig is, die alleen draait op moderne Samsung smartphones (S6, S7, S8, Note 5, Note 8). Zie ook:
‘Wat is Oculus Rift?’.
Wat is Oculus Rift?
De Oculus Rift is een VR-bril speciaal ontwikkeld voor gamers. Kenmerkend zijn een breed gezichtsveld en snelle reactietijden, waardoor er langer en realistischer in virtual reality kan worden gegamed. De bril heeft een ingebouwd beeldscherm, zodat geen smartphone nodig is. De Rift moet echter wel worden aangesloten op een PC en werkt alleen met speciaal hiervoor ontwikkelde software. Fabrikant Oculus ontwikkelde voor Samsung de VR-bril Gear VR, die wel met smartphones werkt. Zie ook:
‘Wat is Gear VR?’.
Wat is HTC Vive?
De HTC Vive is een headset ontwikkeld door HTC en Valve, behorende bij het systeem Steam VR. Deze headset bevat een ingebouwd beeldscherm, net als de Oculus Rift. Deze moet worden aangesloten op een PC, hierdoor lopen er kabels naar je VR-bril die de bewegingsvrijheid beperken. Dit is bijzonder opvallend gezien de vrijheid die Steam VR biedt. Zie ook:
‘Wat is Steam VR?’.
Wat is Steam VR?
Steam VR is een systeem waarbij de gebruiker in staat is zich fysiek te verplaatsen binnen een ruimte. Het bestaat uit een headset (HTC Vive) met een ingebouwd beeldscherm en sensoren, twee controllers (één voor iedere hand) en een infrarood trackingsysteem bestaande uit twee lasercamera’s die je positie in de ruimte meten. Hierdoor is het mogelijk om met de HTC Vive VR-bril op in een kamer rond te lopen. Bij het naderen van een obstakel wordt op het scherm een net getoond. Helaas moet de HTC Vive net als de Oculus Rift worden aangesloten op een PC, hierdoor lopen er kabels naar je VR-bril die de bewegingsvrijheid weer beperken. Zie ook:
‘Wat is HTC Vive?’.
Werkwijze:
Wat is de werkwijze van virtualtours.nl?
Afhankelijk van het doel, de boodschap en de doelgroepen bepalen we vooraf de opzet van een virtual tour. Daarbij stellen we vast wat er zichtbaar mag/moet zijn en wat niet, maar ook met welke techniek (hardware/software) de tour moet worden getoond. We brengen vervolgens een offerte uit en gaan (na goedkeuring) verder in bespreking over de details. We maken 360 graden (foto en video) op locatie en daarna begint de meest arbeidsintensieve fase: beeldbewerking (hdr, stitching), retouche, ontwerp van de interface, programmeren, testen, etc. Zie ook:
‘Hoe werkt virtualtours.nl?’.
Hoe zijn de auteursrechten van een virtual tour geregeld?
Bij virtual tours zijn de auteursrechten rechttoe-rechtaan geregeld. Die gaan over op de opdrachtgever. De opdrachtgever betaalt dan ook maar eenmalig voor het werk van de fotograaf en kan daarna met de foto’s doen wat hij/zij wil. Virtualtours.nl behoudt alleen het recht om de tour voor promotie-doeleinden te gebruiken op zijn eigen website, tenzij anders overeengekomen. Zie ook:
‘Hoe zijn de auteursrechten geregeld bij een Google Streetview tour?’.
Hoe zijn de auteursrechten geregeld bij een Google Streetview tour?
Bij een Google Street View tour zijn de auteursrechten rechttoe-rechtaan geregeld. Die gaan over op de opdrachtgever. De opdrachtgever betaalt dan ook maar eenmalig voor het werk van de fotograaf en kan daarna met de foto’s doen wat hij/zij wil. Virtualtours.nl behoudt alleen het recht om de tour voor promotie-doeleinden te gebruiken op zijn eigen website, tenzij anders overeengekomen. Zie ook: (a href="#auteursrechten">‘Hoe zijn de auteursrechten geregeld bij een virtual tour?’.
Wat kost de productie van een virtual tour?
De kosten van een virtual tour worden grotendeels bepaald door het aantal punten (‘nodes’) die moeten worden gefotografeerd. Daarbij gaat het niet zozeer om de duur van het maken van een foto, maar vooral ook om de postproductie, achter de computer: doorgaans worden 12 tot 20 foto’s tot 1 afbeelding gecombineerd, daarna is vaak nog handmatige retouche en soms (kleur)correctie noodzakelijk. Vervolgens wordt de tour geprogrammeerd en getest. De gewenste opties en het al dan niet noodzakelijke maatwerk bepalen hoeveel tijd dit in beslag neemt. In het algemeen kunnen we aangeven dat een eenvoudige, maar professionele virtual tour al mogelijk is vanaf zo’n EUR 150. Zie ook het artikel in de blog:
‘Wat kost een virtual tour?’.
Zijn er terugkerende kosten voor de publicatie van een virtual tour?
De kosten voor de productie van een virtual tour zijn bij virtualtours.nl altijd eenmalig. Naast deze standaard levering kun je kiezen voor een aantal diensten op abonnementsbasis. Zo kunnen we hosting en een eigen domeinnaam voor je regelen, periodieke aanpassingen van de inhoud of periodieke updates om actueel te blijven bij het verschijnen van nieuwe hardware en software. Zie ook:
‘Hoe houd ik mijn virtual tour actueel?’ en
‘Kan ik een onderhoudsabonnement afsluiten voor een virtual tour?’.
Wat zijn de kosten voor hosting en domeinregistratie voor een virtual tour?
Je kunt een virtual tour probleemloos plaatsen op je eigen site. Dat is het goedkoopst. Wil je dat virtualtours.nl de hosting en eventueel domeinregistratie van een virtual tour compleet voor je verzorgt? Geen probleem. Voor een vast bedrag per jaar regelen wij alles.
Neem contact op voor meer informatie.
Hoe houd ik mijn virtual tour actueel?
Net als iedere registratie van beeld en geluid, zijn virtual tours momentopnamen. De wereld van onze klanten blijft echter in beweging: een nieuwe seizoenscollectie, aanwinsten in een museum, modernisering van het interieur, de uitbreiding van een fabriek of de aanschaf van een nieuwe machine; ze maken updates nodig om de tour actueel te houden. Afhankelijk van de wijzigingen zijn dergelijke inhoudelijke updates vaak mogelijk zonder de gehele tour opnieuw te hoeven produceren. In zo’n geval is de update mogelijk tegen een gereduceerd tarief. Naast inhoudelijke updates zijn soms ook softwarematige updates nodig om de werking van de tour op nieuwe hardware en software mogelijk te maken. Zie ook:
‘Is het mogelijk om een onderhoudsabonnementen af te sluiten voor een virtual tour?’
Hoe houd ik mijn virtual tour actueel?
Om een virtual tour inhoudelijk actueel te houden, kan het nodig zijn om delen van de tour opnieuw te produceren (zie ook
‘Hoe houd ik mijn virtual tour actueel’). Daarnaast zijn geregeld software-updates nodig. Het verschijnen van nieuwe apparatuur waarop de tour kan worden afgespeeld en nieuw uitkomende versies van bestaande besturingssystemen, kunnen ertoe leiden dat een reeds gepubliceerde virtual tour moet worden aangepast, om ervoor te zorgen dat deze probleemloos blijft draaien of om gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden. Het eerste jaar na de publicatie zijn dergelijke software-updates kosteloos. Wil je de tour langer in optimale conditie houden, dan is een onderhoudsabonnement aan te raden. Vraag ernaar bij het opstellen van een offerte.
Wie mag er wijzigingen aanbrengen in een virtual tour?
Sampling, filtering, morphing en sharing van beeld is tegenwoordig dagelijkse praktijk op internet. In schril contrast daarmee staat de allergie van kunstenaars voor aanpassingen in hun werk. De ouderwetse belangenvereniging van fotografen Burafo verbiedt de publicatie van beeldmanipulaties zonder toestemming van de fotograaf. Volgens virtualtours.nl zijn dergelijke beperkingen niet van deze tijd. Wij schilderen niet met olieverf, fotograferen niet met zilverbromide en vermijden juristen als het even kan. Onze klanten staat het vrij om hun virtual tours zelf aan te passen. Hoewel het natuurlijk efficiënter én voordeliger is om die aanpassingen door ons te laten uitvoeren!
Wat zijn de leveringsvoorwaarden van een virtual tour?
In de leveringsvoorwaarden voor de productie van een virtual tour zijn de rechten en plichten van de producent en opdrachtgever beschreven. Het opstellen daarvan is complex, vanwege de veelheid van disciplines die met virtual tours zijn gemoeid (waaronder communicatie, fotografie, video, geluidstechniek, grafische vormgeving, interaction design, programmeren, eventuele software-, beeld- en muzieklicenties en in voorkomende gevallen de levering van hardware). Complicerende factor is dat het eindresultaat mede afhankelijk is van de hardware en software waarop de opdrachtgever of eindgebruiker (‘bezoeker’) de tour laat draaien. Daarom zijn er (nog) geen algemeen geldende leveringsvoorwaarden voor virtual tours. Wij verwachten dat dit de komende tijd zal gaan veranderen.
Algemeen:
Wat is VR Cinema?
VR-cinema is een bioscoop waarbij bezoekers simultaan een 360 graden videovertoning te zien krijgen met een VR-bril (headset) en koptelefoon op. Door de video synchroon af te spelen, wordt VR een min of meer sociale belevenis. Dit is te bereiken door de video tegelijk te laten starten op alle headsets, middels een trigger die via Bluetooth werkt. Deze techniek is bijvoorbeeld ook ideaal als VR wordt ingezet op beurzen, bij trainingen en conferenties, e.d.
Wat is de IVRPA?
IVRPA is de afkorting van International Virtual Reality Photography Association: de internationale vereniging van professionals die 360 ° interactieve beelden creëeren en produceren. De IVRPA streeft ernaar om professionele en artistieke toepassingen van 360 ° panorama's, VR en verwante technologieën wereldwijd te ontwikkelen en te ondersteunen, door middel van educatie, toegang tot netwerken, partnerschappen met fabrikanten en ondersteuning van de leden op het gebied van marketing en technieken. Tot de leden behoren professionele fotografen, programmeurs, webontwikkelaars, ontwerpers, softwareontwikkelaars, hardwarefabrikanten en kunstenaars. Meer informatie is te vinden op de
website van de IVRPA.
Wat is een Google vertrouwd (trusted) fotograaf?
Een Google Vertrouwd Fotograaf (Google Trusted Photographer) heeft toegang tot het plaatsen van virtual tours van onder meer bedrijfslocaties op Google Street View. Het werk van de Vertrouwd Fotograaf moet voldoen aan kwaliteitscriteria die Google aan de afbeeldingen en de uitvoering van de tour stelt. Hoewel vooral de technische eisen tegenwoordig soepeler zijn dan vóór 2016, heeft virtualtours.nl de certificering behaald in de tijd dat deze eisen extra streng waren, een proefopdracht verplicht was en een digitaal examen moest worden afgelegd. Dit garandeert een constante hoge kwaliteit en optimale service.
‘Mijn virtual tour werkt niet op een Mac met Google Chrome versie 54!’
Onze virtual tours voldoen aan alle standaarden. Toch is het mogelijk dat softwarefabrikanten besturingssoftware en/of internetbrowsers uitbrengen die tot problemen leiden. Die software kan bugs bevatten of door bewuste keuzes van de programmeurs afwijken van bijvoorbeeld de HTML5, CSS3 of Javascript standaards. Notoir is een recente versie van de browser Google Chrome voor de Apple Mac. Virtual tours die op alle andere apparaten en in andere browsers vlekkeloos werken, leveren problemen op bij het gebruik van specifiek deze combinatie. Hoewel wij niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de keuzes die bedrijven als Google of Apple maken, doen we er alles aan om de software werkend te krijgen. Soms is er een workaround, of zoeken we een alternatief. Als dat niet kan, blijft er niets anders over dan het gebruik van bepaalde hardware/software combinaties af te raden.