Maatwerk of standaard

De prijs van een virtual tour hangt af van vele factoren. De eerste vraag daarbij is natuurlijk of er maatwerk nodig is, of een ‘standaard’ aanpak volstaat, zoals een rechttoe-rechtaan virtual tour voor Funda of Google Street View.

Wat kost een Street View tour?

Wat dat betreft is de prijsvorming van een tour voor Google Street View nog het doorzichtigst. Voor een Street View tour gelden eenmalige vaste prijzen, afhankelijk van het aantal te fotograferen ‘nodes’ (punten). Daar komen hoogstens kosten per kilometer bij, als  de fotograaf een grote afstand moet afleggen naar de betreffende locatie. Aparte kosten voor nabewerking, hosting, publicatie of auteursrechten zijn er niet. Je weet dus vooraf precies waar je aan toe bent.

Wat kost een 360 graden presentatie op Funda?

Ook de prijs van een 360 graden presentatie voor Funda is eenvoudig te berekenen: hoeveel nodes (punten) moeten er worden vastgelegd? En hoeveel kilometer moet de fotograaf afleggen om bij het te fotograferen vastgoed-object te komen?  Ook voor Funda-presentaties zijn er geen aparte kosten voor nabewerking, publicatie of auteursrechten. De prijs voor de productie van een virtual tour is dus een eenmalig bedrag. Wel brengt de makelaar een bedrag in rekening voor hosting op de website van Funda. Dat is momenteel 150 euro voor 1 jaar. Deze prijs is vastgesteld door de NVM, de makelaars-organisatie die de bezitter is van de Funda-website. Ook in dit geval weet je dus precies waar je aan toe bent.

Wat kost een uitgebreide virtual tour?

Zo gemakkelijk is het vaststellen van een prijs voor meer uitgebreide ‘multimedia’ virtual tour of 360 graden video niet. De ‘vanaf’ prijs komt misschien overeen met die van een Streetview tour. Aangezien de mogelijkheden om maatwerk te leveren echter ‘eindeloos’ zijn, kunnen ook de kosten zeer uiteenlopen. Er worden namelijk niet alleen foto’s gemaakt of video’s opgenomen op een of meerdere locaties, vaak moeten er ook grafisch materiaal, tekst, muziek en/of special effects worden toegevoegd, een interface worden ontworpen, een interactieve plattegrond worden gemaakt, een app worden gebouwd, etc.

Daarnaast zijn er minder voor de hand liggende vragen die je vooraf zult moeten beantwoorden:

  • Is de opnamelocatie eenvoudig (met apparatuur) te bereiken?
  • Zijn er vergunningen of bijzondere toestemming noodzakelijk van derden (opdrachtgevers, overheden,…)?
  • Is er kunstlicht nodig, natuurlijk licht of een combinatie van beide?
  • Zijn de opnamen alleen bedoeld voor het beeldscherm? Moeten ze een extra hoge resolutie hebben (denk aan Gigapixel panorama’s) voor drukwerk, exposities of extreem inzoomen op details?
  • Worden er videobeelden / Livepano, time-lapse opnamen, animaties, lokaal geluid, een commentaarstem en/of muziek aan het panorama toegevoegd?
  • Zo ja: zijn deze beschikbaar, of moeten ze worden gedigitaliseerd of opgenomen?
  • Is het nodig beeldelementen te retoucheren (denk aan het onherkenbaar maken van personen, het vervagen van prijzen of het volledig laten ‘verdwijnen’ van bewakingscamera’s)?
  • Is er extra programmeerwerk noodzakelijk?
  • Zijn er begeleidende teksten nodig, koppelingen met social media en/of andere websites? Een promotiecampagne? Copywriting?
  • Zijn er 360 graden hoogtefoto’s nodig? Luchtopnamen vanuit een drone, heteluchtballon, ULV of helicopter?

Een bijzonder project verdient een bijzondere aanpak.
Maak je wensen kenbaar en vraag meteen een offerte aan!