Hoe gaat de productie van een nieuwe virtual tour in zijn werk?
Allereerst wordt bepaald wat de doelstelling van de tour is. Bijvoorbeeld: nieuwe medewerkers kennis laten maken met de historie en activiteiten van het bedrijf of voorlichten over een specifiek project, veiligheidsinstructies geven, zorgen dat bezoekers de weg vinden binnen een gebouw, klanten of stakeholders overtuigen van het eigentijds / high tech imago van het bedrijf, verantwoording afleggen over duurzaamheid of diervriendelijkheid door middel van transparantie, etc.
Het doel van de tour is belangrijk bij het bepalen van de opzet, de omvang en het informatiegehalte. Uiteraard speelt dit een rol bij het vaststellen welke locaties niet of juist wel worden getoond en in hoeveel detail. Wordt het een Google Streetview-achtige tour waarbij de bezoeker bij wijze van spreken ‘rondloopt’ binnen het bedrijf en achter elke deur kan kijken? Of tonen we alleen de highlights? Welk verhaal vertellen we? Wie vertelt het? Werken we met ‘popups’ met tekst, foto’s of video? Een onzichtbare voice over? Loopt er een gids of presentator in beeld die bezoekers welkom heet of uitleg geeft? Laten we medewerkers in de tour vertellen over hun werk?
De opnamen zullen op locatie moeten plaatsvinden. Het opgenomen beeldmateriaal wordt in postproductie gecombineerd door middel van beeldherkenning, naadloos aan elkaar geplakt en zo nodig geretoucheerd. Het is mogelijk (en niet ongebruikelijk) om bepaalde onderdelen weg te retoucheren, zoals bewakingscamera’s en eventuele nummerborden van auto’s. Daarna worden in een speciaal programma de koppelingen tussen de pano’s aangebracht en bijzondere elementen toegevoegd, zoals achtergrondgeluiden en -muziek, een plattegrond, een menu, popups, logo’s, etc.
Voor de presentatie van de tour is een aantal mogelijkheden beschikbaar. De tour kan op internet worden gezet als een volledig zelfstandige website, of als onderdeel van de corporate site. Daarnaast of in plaats daarvan is het mogelijk een app te bouwen voor tablet en smartphone, of voor een specifieke VR-bril, zoals de Samsung Gear, Oculus Rift of HTC Vive. Voor presentatie op beurzen e.d. is het mogelijk een meubel te (laten) bouwen waarbij de virtual tour ofwel op een of meerdere grote schermen wordt getoond, ofwel door middel van een of meerdere VR-bril(len) kan worden bekeken, al dan niet simultaan. Naast deze mogelijkheden is de tour ook te publiceren op Google Street View, waardoor de inhoud gekoppeld wordt aan de zakelijke pagina’s op Google Maps. Dit heeft een positieve invloed op de ‘ranking’ in de zoekmachines.
Er zijn kortom veel mogelijkheden en opties. Meer weten? Stel je vragen in de reacties hieronder (voor iedereen zichtbaar) of via het contactformulier (privé).