Mobile marketing en een vleugje mixed reality

Customer Mobile Experience & Mixed Reality

In zijn boek Customer Mobile Experience & Mixed Reality (#CMEMR, 2017) benadert Patrick Petersen de strategische inzet van mixed reality (VR, AR en allerlei mengvormen) primair als één van de onderdelen van een mobiele strategie. Mixed reality wordt gezien als mogelijkheid om de mobile customer experience (klantbeleving) te verbeteren, niet als een geheel nieuw instrument dat een eigen theoretisch kader nodig heeft.

Vanuit het perspectief van de marketeer biedt de populariteit van de mobiel meerdere unieke voordelen, waarvan het feit dat smartphones AR en VR laagdrempelig bereikbaar maken voor een breed publiek er slechts één is:

  1. Mobile is the first personal mass medium
  2. Permanently connected
  3. Always carried
  4. Built-in payment channel
  5. Available at creative impulse
  6. Has most accurate audience info
  7. Captures social context of consumption
  8. Enables augmented reality or virtual reality

Tomi T Ahonen in Petersen (2017, p202)

Natuurlijk is mobiele marketing onderdeel van het grotere vakgebied van digitale marketing en dat op zijn beurt is onderdeel van de traditionele benadering van marketing, kortweg: klantbehoeftes vervullen op een winstgevende manier.

Driekwart van het boek gaat dan ook over het gebruik van de smartphone voor marketingdoeleinden in het algemeen, niet specifiek over mixed reality. En dat is jammer, omdat de titel de suggestie wekt met name te beschrijven hoe mixed reality binnen de marketing is in te zetten voor de klantbeleving. De talloze voorbeelden en verwijzingen naar de bijbehorende website schetsen weliswaar een zekere ‘couleur locale’ en zijn voor de lezer praktisch en relevant, maar er is eerder een grote behoefte aan harde informatie aan de inzetbaarheid van VR en AR voor marketingdoeleinden, in het bijzonder als het gaat over zaken als brand-awareness, conversie, ROI, loyalty (fans), etc.

Dit zijn de brandende vragen waarop het bedrijfsleven anno 2017 nog steeds antwoorden zoeken die investeren in VR en AR rechtvaardigen. Op een 9 pagina’s lang overzicht van mobiele datanetten sinds de jaren zestig zit niemand echt te wachten.

Waar het boek specifieker wordt, is hoofdstuk 7 (p234 e.v.): ‘Mobile Customer Experience met Mixed Reality’. Daar komt de belofte in het ‘dankwoord’ vooraan pas echt aan bod: ‘De customer journey zal nooit meer hetzelfde zijn’. Binnenkort meer hierover op de blog virtualtours.nl.

 

Leave a comment